Wordt de valhelm verplicht voor fietsers?
Als het aan de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie (NVT) ligt, moeten alle elektrische fietsers in de toekomst verplicht een valhelm dragen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en als u valt met de fiets, kunt u ernstig letsel oplopen. Vooral ouderen lopen bij een val vaak ernstig letsel op. Mede omdat zij sneller iets breken en soms al een verzwakte gezondheid hebben. Zeker met het oog op het groeiend aantal doden en gewonden onder fietsers, zou het een goede stap zijn. Draagplicht voor elektrische fietsers, lichte scooters en racefietsen is daarom niet ondenkbaar.
De meeste verkeersdoden onder 70-plussers
Van de verkeersdoden in 2014 was een derde inzittende van een personenauto en een derde fietser. De meeste verkeersdoden vielen onder 70-plussers, bijna 40% van het totaal aantal verkeersdoden. En dat terwijl het aandeel 70-plussers in de bevolking maar 12% is. Dodelijke verkeersongevallen bij 80-plussers gebeurden het vaakst (37%) met de fiets.
Meer dan de helft van de ouderen loopt hersenletsel op bij een ongeval
Ook vallen er steeds meer gewonden bij fiets-fiets-ongevallen en eenzijdige fietsongelukken, waarbij een groeiend aantal ouderen betrokken is. Ten opzichte van 2010 is het aantal fietsongelukken zelfs met 61% gestegen, waaronder een toename van het aantal letselschade gevallen met elektrische fietsen op het fietspad.
Bij driekwart van de ongelukken met de elektrische fiets blijken de gewonden ouder dan 55 jaar te zijn. Van deze ouderen loopt meer dan de helft hersenletsel op. Een reden hiervoor is dat ouderen meer snelheid hebben op een elektrische fiets, terwijl ze langzamer reageren dan mensen die jonger zijn. Ze onderschatten hun vaart.
Valhelm verkleint de kans op hersenletsel met 53%
Als we erover nadenken, is het vreemd dat het in Nederland nog niet verplicht is een helm te dragen tijdens het fietsen. We zijn daarin namelijk één van de weinige landen – in bijvoorbeeld Zwitserland, Zweden en Spanje is het al verplicht - terwijl de cijfers er niet om liegen. Het dragen van hoofdbescherming kan de kans op hoofdletsel met zo’n 42% reduceren en de kans op hersenletsel zelfs met 53%.
Dat het dragen van een helm tijdens het fietsen gestimuleerd wordt, is dan ook een goede zaak. Een stijging van de populariteit van deze vorm van hoofdbescherming is al merkbaar en het zou zomaar kunnen dat binnen de kortste keren niemand er meer onderuit kan.
Wij zijn erg benieuwd wanneer en of de valhelm verplicht gaat worden! Ondertussen zorgen wij zelf voor veilige en robuuste elektrische fietsen. Wilt u er een keer eentje uitproberen of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op.