Populariteit e-bikes groeit hard door het “nieuwe normaal” en onzekerheid vakantieplannen
Als gevolg van de coronacrisis zijn mensen op zoek naar oplossingen voor het dagelijks vervoer, naar een nieuwe mobiliteit. 43 procent van de consumenten geeft aan frequenter te zijn gaan fietsen door de coronacrisis. Dat blijkt uit een onderzoek onder nieuwslezers van diverse dagbladen met bijna 1.300 respondenten. 20 procent van de consumenten geeft aan het huidige vervoersmiddel te willen vervangen door een e-bike. Tevens laat het onderzoek zien dat men meer is gaan fietsen en dat dit van invloed is op de vakantieplannen. Voorheen was fietsen vooral onder 50-plussers populair. Echter geeft 63 procent in de leeftijdsgroep 35-50 jaar aan, sinds de coronacrisis vaker te fietsen.
Het nieuwe normaal zorgt voor toenemende vraag naar e-bikes
De “nieuwe” mobiliteit, door social distancing is nu het nieuwe normaal. Hierdoor is het openbaar vervoer (wereldwijd) gesloten of sterk ingeperkt, hetgeen impliceert dat de e-bike nu wordt gezien als een steeds betrouwbaardere, duurzamere en gezondere mobiliteitsoplossing. “Over de hele wereld past men het dagelijks vervoer aan, worden steden omgebouwd tot fiets walhalla’s en is de vraag naar e-bikes enorm aan het toenemen. E-bikes lijken echt het perfecte vervoersmiddel geworden” aldus woordvoerder Johan Makaske.
Nederland als vakantieland verkennen op de e-bike
“Ook bij Stella merken we dat de vraag naar e-bikes toeneemt. We zien dat mensen door de crisis gaan nadenken over hun dagelijks vervoer én een andere invulling geven aan hun vakantie. Vakantie in eigen land is dankzij de coronacrisis populairder dan ooit, fietsen op een e-bike speelt ook hierin een grote rol. Uit bovengenoemd onderzoek is gebleken dat 10 procent aangeeft vakantiegeld te gaan besteden aan de aanschaf van een e-bike”, vertelt Makaske. “Dit is voor ons de basis geweest voor onze nieuwe campagne, die vandaag is gestart met het thema ‘Fiets je vakantie tegemoet!’. Hierin laten we zien dat fietsen op een e-bike een hele prettige manier van vrijetijdsbesteding is, maar ook dat Nederland hele mooie plekjes biedt om tijdens je vakantie van te genieten.”
Voorkeur voor fysieke fietswinkel in coronatijd
“Gelukkig hoefden wij na de intelligente lockdown onze Stella E-bike Testcenters niet te sluiten en zijn we gaan werken met persoonlijke afspraken.” Uit recent GFK-onderzoek blijkt dat 47 procent van de ondervraagden juist nu voorkeur geeft aan oriëntatie in een fysieke fietswinkel. “Die ontwikkelingen zien wij ook, de klant heeft meer dan ooit behoefte aan service en persoonlijke aandacht. In de nieuwe campagne nodigen we fietsliefhebbers daarom ook van harte uit tot het maken van een persoonlijke afspraak met de e-bikeadviseur. Uiteraard hanteren we alle richtlijnen van het RIVM, zodat klanten te allen tijde veilig een proefrit kunnen maken”, licht de woordvoerder toe.