Service en onderhoud

Wij staan voor je klaar

Een elektrische fiets vraagt over het algemeen meer onderhoud dan een fiets zonder elektrische ondersteuning. Gelukkig staat Stella ook na de aanschaf van de e-bike voor jou klaar om de gevraagde service te verlenen die jouw e-bike nodig heeft. Die service heeft jouw e-bike ook nodig, want als jij je e-bike niet goed laat onderhouden, loop je de kans dat je geen gebruik meer kunt maken van je recht op garantie. Daarnaast zorgt het goed onderhouden van je e-bike dat hij langer naar wens functioneert en dat je veilig de weg op kunt. Voor een onderhoudsbeurt kun je terecht in een E-bike Servicecenter, of komen wij bij jou aan huis met de servicebus. Onze vakkundige servicemonteurs zorgen er graag voor dat jij lang en veilig van jouw e-bike kunt genieten.

Servicecenters

In onze Servicecenters staan onze e-bikemonteurs voor je klaar.

Contact

Stel je vragen over onderhoud of service aan onze e-bike-experts.

Regelmatig onderhoud aan je e-bike is belangrijk voor langer fietsplezier. Het is altijd verstandig om jouw e-bike goed voor te bereiden op diverse weersomstandigheden. Voor je eigen veiligheid is het van groot belang om slijtage te voorkomen en je accu te laten checken. Bekijk hier op welke punten we jouw e-bike checken. 

Opgelet:

Vanwege de huidige drukte en de vakantieperiode lopen de wachttijden van een service- en onderhoudsbeurt op tot in het najaar. Voor eventuele dringende herstellingen kunt u ten alle tijden een afspraak maken. Heeft u vragen of ondervindt u problemen? Neem dan gerust contact met ons op via info@stellabikes.be

Eerste onderhoudsbeurt

Eerste onderhoudsbeurt

Zorg dat je goed voorbereid op pad gaat met je e-bike, want extreme weersomstandigheden of verre tochten vragen bést wat van je fiets. Omdat we jouw veiligheid belangrijk vinden, raden we je aan jaarlijks een onderhoudsbeurt in te plannen. Wil jij gebruik maken van onze service? Laat je e-bike binnen 1000 kilometer en binnen maximaal 12 maanden na levering voor slechts €44,95 uitgebreid controleren op 41 punten die cruciaal zijn voor jouw veiligheid en comfort. Ons doel is dat jij veilig en wel én met een enorme glimlach op je e-bike stapt!​

Liever service aan huis? Dan komt de servicebus voor €44,95,- per e-bike (plus voorrijkosten van €29,95) bij jou langs om de eerste onderhoudsbeurt uit te voeren. Wij stellen het op prijs als je jouw huisdier(en) - hoe dol wij ook zijn op honden en katten - tijdelijk binnen kunt houden, zodat de monteur ongestoord zijn/haar werk kan doen. 

Lees hier de algemene voorwaarden die behoren bij de aanschaf van een elektrische fiets.

Reguliere onderhoudsbeurt

Om zo lang mogelijk van jouw e-bike te genieten, raden wij je aan om jaarlijks en bij iedere drieduizend kilometer een reguliere onderhoudsbeurt uit te laten voeren. Jouw e-bike wordt tijdens deze onderhoudsbeurt volledig gecontroleerd. Je kunt hierbij denken aan het spannen van de ketting en spaken, alle bouten en moeren natrekken én het controleren van onder andere de bandenspanning, verlichting en elektronische componenten. Eventuele toekomstige schades ben jij op deze manier op tijd voor en de kwaliteit van jouw e-bike blijft zo beter gewaarborgd.

Een reguliere onderhoudsbeurt kost €69,95, zowel in ons E-bike Servicecenter als aan huis. Let op: als we bij je thuis komen brengen we nog wel voorrijkosten in rekening van €29,95. Ook stellen wij het op prijs als je jouw huisdier(en) - hoe dol wij ook zijn op honden en katten - tijdelijk binnen kunt houden, zodat de monteur ongestoord zijn/haar werk kan doen. Bekijk hier op welke punten we jouw e-bike checken.

Reparaties en losse onderdelen

Het kan gebeuren dat er een onderdeel van de e-bike niet goed werkt of helaas kapot is gegaan. In dat geval kun je natuurlijk ook bij ons terecht voor een reparatie aan de e-bike. Wij raden aan om de schade direct te laten maken, in plaats van door te fietsen waardoor de problemen groeien. Op tijd een reparatie aanvragen bevordert ook de levensduur van jouw e-bike. Meestal zijn losse onderdelen op voorraad bij één van onze E-bike Servicecenters

Niet voor ieder probleem is het noodzakelijk om een E-bike Servicecenter te bezoeken of een servicemonteur aan huis langs te laten komen. Sommige kleine reparaties kun je misschien ook zelf uitvoeren, hiervoor maakten onze monteurs servicevideo’s die jou stap-voor-stap kunnen helpen.

Ook raden wij aan om een kijkje te nemen bij onze veelgestelde vragen. Wellicht kan het gemakkelijk opgelost worden!

Doe-het-zelf onderhoud

Niet voor ieder probleem is het noodzakelijk om een E-bike Servicecenter te bezoeken of een servicemonteur aan huis langs te laten komen. Sommige kleine reparaties kun je ook gemakkelijk zelf uitvoeren! Hiervoor maakten onze monteurs onder andere servicevideo’s die jou stap-voor-stap kunnen helpen. Daarnaast kun je de handleiding van jouw e-bike downloaden én vind je hier onze veelgestelde servicevragen.

Servicevideo's

Wij hebben vakkundige servicemonteurs in dienst die jou graag willen helpen met problemen aan de e-bike, maar zelf kun jij ook al een aantal onderhoudsklusjes doen. Onze monteurs leggen in deze servicevideo’s alles op een begrijpelijke wijze uit.

Handleidingen

Ook raden wij aan om de gebruikershandleiding die je bij jouw e-bike hebt gekregen, goed door te lezen en te volgen. Bij jouw e-bike krijg je een handleiding, zodat je precies weet hoe de fiets werkt. Maar wist je dat onze handleidingen ook online staan? Handig voor als je onderweg bent, of als je het boekje even niet zo snel bij de hand hebt.

Veelgestelde servicevragen

Op welke punten wordt mijn e-bike gecontroleerd tijdens de eerste servicebeurt en de onderhoudsbeurten?
Jij bent zelf verantwoordelijk om eenmalig binnen de eerste twaalf maanden na aflevering van de e-bike of binnen 1000 kilometer de eerste servicebeurt uit te laten voeren. Het is verstandig om dit op tijd in te plannen. Dit is verplicht voor behoud van de garantie. Tijdens deze eerste servicebeurt wordt de elektrische fiets op 41 punten gecontroleerd. Zo controleren de servicemonteurs onder andere de werking van de remmen, de verschillende elektronica en spannen zij de ketting en spaken. Dit is een goede en noodzakelijke check, waardoor je veilig blijft fietsen en wij de topkwaliteit van de e-bike en verschillende onderdelen kunnen garanderen.

Je e-bike wordt volledig nagekeken tijdens de onderhoudsbeurten. Onder andere de volgende handelingen vinden plaats: 

  • Ketting spannen
  • Spaken spannen
  • Bandenspanning controleren (met eventueel advies voor banden vervangen)
  • Alle bouten en moeren natrekken
  • Werking slot controleren en smeren
  • Werking remmen controleren
  • Trapas/cranks/pedalen controleren
  • Balhoofd controleren
  • Verlichting controleren
  • Werking vering (Zadel, voorvork) controleren
  • Werking standaard controleren
  • Componenten elektronica controleren ( Display, motor, accu)
  • Stuurinrichting controleren ( werking bel, of de handvatten, remgrepen en shifter vastzitten)
  • Werking versnelling controleren
  • Controle kettingkast
  • Controle spatborden (vastzetten, rechtzetten)

Liever service aan huis? Dan komt de servicebus bij jou langs om de eerste servicebeurt uit te voeren. Let op: je betaalt dan bovenop de reguliere serviceprijs nog wel voorrijkosten van €29,95.

Lees hier de algemene voorwaarden die behoren bij de aanschaf van een elektrische fiets.

Hoe kan ik mijn e-bike het beste onderhouden?
Het is erg belangrijk dat jij jouw e-bike goed onderhoudt. Op deze pagina lees je meer over service en onderhoud van jouw elektrische fiets.

Omdat we jouw veiligheid belangrijk vinden, raden we je aan jaarlijks een onderhoudsbeurt in te plannen. Dit bevordert de kwaliteit van je e-bike en het is veiliger om de weg op te gaan met een goed onderhouden e-bike. Een eerste onderhoudsbeurt kost slechts €44,95 en wordt aangeraden binnen 12 maanden of binnen 1000 kilometers. Daarna raden we jaarlijks of binnen 3000 kilometer een reguliere onderhoudsbeurt aan, waar we voor €69,95 jouw e-bike volledig controleren. We komen ook dolgraag bij je aan huis voor een servicebeurt, als je dat prettiger vindt. Je betaalt dan - bovenop de reguliere serviceprijs - wel voorrijkosten van €29,95.

Sommige kleine klussen aan de e-bike kun je ook zelf uitvoeren. In deze servicevideo’s geven onze monteurs jou handige tips, die zij op een begrijpelijke manier toelichten. 

Waar vind ik de handleiding van mijn e-bike?
Bij aankoop van jouw nieuwe Stella e-bike ontving je de handleiding die bij jouw e-bike past. Lees deze handleiding goed door voordat je met jouw e-bike gaat fietsen. Wanneer je vragen hebt over de werking van de e-bike, kun je ook altijd in de handleiding kijken.

Ben je de handleiding kwijtgeraakt? Dit kan natuurlijk gebeuren. Je downloadt een nieuwe handleiding voor jouw type e-bike eenvoudig hier.

Hoe span ik een fietsketting?
Je kent het wel: je kettingkast begint onaangenaam te rammelen, of je fietsketting valt er zelfs af. Meestal komt dit doordat de ketting niet goed is gespannen. Dit kan zorgen voor gevaarlijke (of pijnlijke!) situaties. Daarnaast slijt een slappe ketting ook sneller. Met een beetje onderhoud gaat je fietsketting veel langer mee. Zo nu en dan opspannen en even smeren met kettingolie is dus een absolute aanrader.

Zo werkt het

Hoe de ketting goed op spanning blijft? Zorg dat je steeksleutels en schroevendraaiers van diverse formaten in huis hebt. Handig om te weten: er zijn fietsen met en zonder kettingspanners. In beide gevallen maak je het jezelf makkelijk door als eerste de e-bike op z’n kop te zetten.

Fiets met kettingspanners

De fietsketting moet een speling hebben van ongeveer 1 centimeter. Dit kun je met je vinger meten door de ketting een stukje omhoog of omlaag te bewegen. Is de speling (veel) meer of minder? Dan moet je de fietsketting spannen.

Eerst verwijder je de kettingkast, behalve als het een open kettingkast is. Vervolgens draai je de linker en rechter achtermoer los. Meestal doe je dit met steeksleutel 15. Ook hebben sommige fietsen een remklauw die losgedraaid moet worden, want anders kan het wiel niet naar achteren. Met behulp van de kettingspanners breng je de ketting naar de juiste spanning, meestal met steeksleutel 10. Draai de moer van de linker kettingspanner rechtsom en vice versa om de ketting aan te spannen. Controleer de ketting op de aanbevolen kettingspanning en draai de achterasmoeren weer aan. Als je remklauwen losgedraaid zijn, maak je die ook weer vast. Nu ben je helemaal klaar om te gaan!

Zonder kettingspanners

Lastiger is het spannen van een ketting zonder kettingspanners. Draai eerst de achtermoeren los, haal dan de kettingkast eraf (als dat nodig is) en draai de rembevestiging los.

Door de voorkant van het achterwiel naar links te trekken, zal de wielas links naar achteren verplaatsen. Houd het achterwiel zo vast en draai de rechter achtermoer weer vast. Trek vervolgens de voorkant van het achterwiel naar rechts richting het frame, waardoor de ketting zich zal spannen. De rechterachteras verplaatst zich hierdoor naar achteren. Terwijl je het wiel vasthoudt bij een gespannen ketting, draai je de linker achtermoer vast. Daarna zet je de rembevestiging weer vast. De ketting is nu gespannen, dus je bent weer klaar om te gaan fietsen.

Servicecenter

Let op: de ketting van je e-bike spannen is nog best lastig en tijdrovend, dus je kunt ook altijd terecht in één van onze Servicecenters, of plan een servicebeurt aan huis in. Onze servicemonteurs helpen je graag! 

Hoe stel je je fietsstuur op juiste wijze af?
Niet alleen de stand van je zadel, maar ook de hoogte van je stuur beïnvloedt jouw rijcomfort. Die hoogte bepaalt namelijk de houding van je rug en de druk op je handen. Je stuur goed afstellen? Ga in een comfortabele positie zitten: voor een stadsfiets is dat rechtop en bij een sportieve fiets vaak iets naar voren. Je moet de handvatten van je stuur goed vast kunnen pakken terwijl je rechtop zit. Ook is het de bedoeling dat je elleboog bij deze beweging licht knikt.

Stuurhoogte verstellen

De hoogte van het stuur verander je door de stuurpen hoger of lager te zetten. Te hoog is niet goed, want dat kan pijnlijke schouders veroorzaken. Een te laag stuur zorgt ervoor dat je je rug niet goed recht kunt houden.

Stuur naar voren of achteren verstellen

Het stuur naar voren of naar achter verstellen doe je door de verstelbare stuurpen te kantelen. Niet alle fietsen hebben dezelfde stuurpennen; het verstellen van het stuur kan dus afwijken per fiets.

In onderstaande video laten we zien hoe je het stuur van je e-bike verstelt of vastzet.

Hoe stel ik het zadel van mijn e-bike af?
Het is belangrijk om een e-bike met de voor jou passende framemaat aan te schaffen. Het voorkomt niet alleen zadelpijn maar ook knieklachten, rugpijn of schouderpijn. Vervolgens is het belangrijk zadel en stuur goed af te stellen. Staat het zadel te hoog? Dan kan het zijn dat je gaat schuiven. Bij een te laag zadel kun je last van je knieën krijgen. Pas als het zadel goed is afgesteld, kun je het stuur afstellen.

Zo doe je dat

Draai de inbusbouten aan de achterzijde los. Kantel het zadel en zet het in de gewenste stand. Draai het zadel weer vast.

In onderstaande video laten we zien hoe je het stuur van je e-bike verstelt of vastzet.

https://youtu.be/cTpjGTTxLmk

Hoe stel ik de remmen van mijn e-bike af?
Het is soms nodig om je remmen van jouw e-bike opnieuw af te stellen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je e-bike niet meer remt, slecht remt of juist aanloopt. Is dit het geval? Dan is het tijd om je remmen af te stellen!

Hoe doe je dat?

We beginnen bij de remdruk afstellen bij v-brakes:

  • Draai de inbusbout boven op de linker remklauw los
  • Trek de remkabel aan
  • Draai de inbusbout boven op de linker remklauw weer aan

Om de remdruk bij rollerbrakes af te stellen, doe je het volgende:

  • Controleer of stelmoer op de remeenheid is en draai de kabelopening van de stelmoer naar beneden.
  • Draai stelmoer op de remhendel helemaal in de remhendel en draai de kabelopening van de stelmoer naar beneden
  • Trek de binnenkabel door de buitenkabel, dit doe je op de volgende manier
    - Haak de binnenkabel in de remhendel
    - Rijg de binnenkabel door de kabelklemmoer
    - Haak de kabelklemmoer in de remeenheid
    - Trek de binnenkabel strak
  • Kabellengte van BR-IM80-R = 102 mm (bij remunit in achterwiel) o gemeten vanaf kabelstopper tot aan de kabelklemmoer
  • gebruik hiervoor afstelmal van Shimano TL-IM21
  • Bepaal de speling aan de remhendel o draai de stelmoer aan de remeenheid (in achterwiel) zodanig dat de speling aan het einde van de remhendel aan het stuur
  • Controleer op het achterwiel of de remmen goed afgesteld zijn, dit doe je als volgt: o spanning op de remkabel o met remhendel in vrije positie o het wiel dient nog vrij te lopen o aanhaalmoment o bandage-bevestiging = 20 – 25 Nm.

In onderstaande video laten we zien hoe je je remmen afstelt.

https://youtu.be/uFjwMp4gsXA

Kan ik voor een reparatie of servicebeurt zonder afspraak binnenlopen bij een E-bike Servicecenter?
Om een reparatie uit te voeren aan jouw e-bike zijn vaak verschillende onderdelen nodig. Soms moeten deze onderdelen nog besteld worden. Daarom vragen we je altijd om een afspraak te maken in een E-bike Servicecenter.

Datzelfde geldt voor een eerste servicebeurt of onderhoudsbeurt. Deze plannen we graag in zodat onze servicemonteur genoeg tijd heeft om jouw e-bike weer helemaal tiptop in orde te maken.

Plan direct jouw service-afspraak!

Kom je er zelf toch niet uit? Neem dan contact op!

Heb je een vraag over onderhoud of onze service? Vraag het onze e-bike-experts, zij helpen je graag verder. Bel of mail ons gerust.

Telefoonnummer: 0800 82 707

E-mailadres: info@stellabikes.be

201124-Onderhoud-Servicecenter-Afbeelding-880x920
Header
Zoek een Stella-locatie in de buurt